فریت بار فرودگاه امام یعنی چه ؟

 

فریت بار یعنی حمل و ارسال بار ، در واقع این کار میتواند از فرودگاه ها از طرق ایرلاین ها و به صورت هوایی انجام می گیرد. فریت بار فرودگاه امام فی الواقع یعنی قسمت خدمات بار هوایی فرودگاه امام خمینی. محلی که در کنار ترمینال های مسافری ، زیر نظر گمرکات ایران ، خدمات هوایی ارسال بار به سرتاسر جهان انجام می گیرد یا همان قست باربری فرودگاه امام . در هر فرودگاه امکان زیادی جهت انجام خدمات هوایی وجود دارد مثلا ترمینال های مسافری محل ورود و خروج مسافرین و بار همراه ایشان می باشد یا مثلا ایستگاه پلیس فرودگاه جهت اعمال قانون و برقراری نظم و ترتیب در فرودگاه ، دفاتر شرکت های هواپیمایی ، شرکت های ارئه دهنده ی خدمات زمینی ، شرکت های سوخت رسانی و …

جهت انجام خدمات حمل بار به صورت هوایی نیز ترمینال های مخصوص در فرودگاه ها وجود دارند که این مراکز توسط شرکت های نماینده ایرلاین ها اداره می شود و این شرکت ها به نمایندگی از شرکت های هواپیمایی بار مسافرین ، مهاجرین و تجار را پذیرش نموده و بار نامه هوایی آن را صادر مینمایند. در فرودگاه امام خمینی تهران نیز در کنار ترمینال مسافری ترمینال بار یا قسمت باربری فرودگاه امام وجود دارد که تحت نظارت گمرکات جمهوری اسلامی مشغول به پذیرش بار مسافرین ، مهاجرین و تجار می باشد.

 

فریت بار فرودگاه امام دقیقا کجا قرار دارد ؟

 

در جنوب شهر تهران و در بیست و چند کیلیومتری اتوبان تهران قم در محوطه فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی،  خروچی ترمینال بار به چشم می خورد ، ساختمانی سفید و در کنار محوطه ای باز که به ترمینال بار یا پایانه هوشمند بار فرودگاه امام خمینی یا باربری فرودگاه امام مشهور است. این مکان محل پذیرش انواع بار مسافری ، تجاری و … می باشد. دفاتر شرکت های باربری و آژانس های خدمات هوایی بار در جنب این ترمینال می باشد. این شرکت ها به نمایندگی از شرکت های هواپیمایی مسئولیت پذیرش بار و صدور بارنامه هوایی را دارد. جهت آگاهی بیشتر شما دوستان محوطه بار فرودگاه امام خمینی و دفاتر نمایندگی ایرلاین ها در نقشه زیر نمایش داده شده است.

محوطه بار فرودگاه امام

فریت بار فرودگاه امام ، ساعات اداری و پذیرش بار چگونه است ؟

 

قسمت فریت بار فرودگاه امام خمینی و یا همان باربری فرودگاه امام به علت اینکه تحت نظارت گمرکات ایران فعالیت می کند لذا جهت پذیرش بار مسافرین ، مهاجرین و تجار تحت ساعات فعالیت گمرک جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند ، ساعات رسمی فعالیت فریت بار فرودگاه امام از ساعت 8 صبح تا 15 می باشد و طبق تقویم رسمی کشور در روزهای تعطیل نیز فعالیت پذیرش بار مسافرین و مهاجرین در این مرکز انجام نخواهد گرفت ، روزهای تعطیل این مرکز در ایام هفته مطابق تقویم ادارت دولتی ، روزهای پنجشنبه و جمعه است. لذا مسافرین ، مهاجرین و تجاری که قصد مراجعه به این مرکز را دارند توجه داشته باشند که مراجعه آن ها می بایست در ایام هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 15 بعد از ظهر باشد.

نکته : به علت وقت گیر بودن پروسه اظهار در گمرک و صدور بارنامه و انجام پروسه حراستی مسافرین و مهاجرین و تجار می بایست در اول وقت اداری به باربری فرودگاه امام مراجعه نمود و پروسه کاری خود را در اسرع وقت آغاز نمود. گمرک فرودگاه عملا پس از 12 بعد از ظهر از پذیرش بار مراجعین به علت طولانی بودن پروسه و تمام نشدن این عملیات در همان روز خودداری می کند.

 

انواع فریت بار از قسمت باربری فرودگاه امام چیست ؟  ( فریت اضافه بار مسافری ، فریت انواع بار تجاری )

 

فریت دو نوع بار از قسمت باربری فرودگاه امام خمینی به کشورها و شهرهای مختلف ، با رعایت قوانین و ضوابط کشوری و بین المللی ، آزاد می باشد.

  • فریت بار مسافری : فریت بار مسافری ، به اضافه بار مسافری که از قسمت تجاری فرودگاه و تحت نظارت گمرک ایران به صورت مسافری اظهار شده ( پته مسافری ) ، سپس توسط یکی از ایرلاین ها بارنامه هوایی صادر می شود و پس از انجام پروسه حراستی و اسکن بار به صورت هوایی به مقصد مورد نظر مسافران حمل می گردد. این بار در فرودگاه مقصد می بایست توسط گیرنده کالا در گمرک آن فرودگاه ترخیص شده و تحویل گرفته شود . فریت بار مسافری شامل تمامی وسایل شخصی افراد می شود به جز مواردی که توسط گمرک کشور مبدا و مقصد یا قوانین بین المللی هواپیمایی ممنوع شده باشد.

 

  • فریت بار تجاری ( کارگو) ، تمامی بارهایی که شامل فریت بار مسافری نمی شود کارگو یا تچاری به حساب می آیند. در ایران فرستادن اینگونه بار ها به خارج از کشور تحت نظر گمرک و مستلزم رعایت قوانین گمرکی ایران می باشد. به طور مثال لزوما می بایست به وسیله کارت بازرگانی به اظهار اینگونه بار ها در گمرک اقدام نمود . اخذ مدارک دیگر شامل گواهی مبدا ، نتیجه آزمایشگاه ، گواهی استاندراد و یا گواهی بهداشت برای اینگونه بارها بسته به نوع آن ها و قوانین گمرکی مبدا و مقصد لازم می باشد.

 

 

مزیت های فریت بار از باربری فرودگاه امام، چیست؟

 

  • سرعت فریت بار ، زودتر رساندن بار شما به مقصد نسبت به سایر روش های حمل بار مانند حمل زمینی و حمل دریایی قابل مقایسه می باشد ، معمولا بارهای هوایی توسط شرکت های هواپیمایی ظرف مدت 4 تا 5 روز به مقصد حمل می شود.

 

  • این روزها فرودگاه ها از جمله امن ترین مکان های عمومی می باشد و حمل هوایی به وسیله هواپیما نیز یکی از امن ترین روش های حمل مسافر و بار به حساب می اید . در صورت وجود بسته بندی مناسب بار حمل بار هوایی یکی از امن ترین روش های حمل بار ، به خصوص بارهای با ارزش به حساب می آید. در ضمن شرکت های هواپیمایی محموله ها را طبق قرارداد مندرج در بارنامه و قوانین بین المللی تا ارزش کیلویی 20 دلار بیمه می نمایند.

 

  • قیمت فریت بار جهت حمل خرده بار چه در فریت بار مسافری و چه در فریت بار تجاری نسبت به سایر طرق حمل موجود، مانند حمل زمینی یا حمل دریایی بار مناسب ترین و ارزان ترین قیمت به حساب می آید ( فقط برای حمل خرده بار) . حمل خرده بار توسط کامیون و کشتی اصولا به صرفه نمی باشد و حتما ما می بایست فضای کامل یک کانتینر یا یک کامیون یا یک تریلی را به طور کامل پرداخت نمایید در حالی که وزن و حجم بار شما تمامی این فضا را پر نمی کند لذا در نظر داشته باشید قیمت فریت بار به صورت هوایی در مقایسه با سایر روش های حمل مناسب ترین قیمت جهت ارسال بار شما به مقصد مورد نظرتان می باشد.

 

  • با وجود مراحل طولانی بروکراسی ، سخت و دست و پا گیر در گمرک مبدا و مقصد شرکت های باربری، آژانس های خدمات بار ، نمایندگی ایرلاین ها و شرکت های فریت فرواردر مستقر در تمامی فرودگاه ها با دریافت هزینه و دستمزد می توانند سرویس های گوناگونی مانند حمل زمینی انجام مراحل اداری فرودگاهی ، ترخیص بار از گمرکات یا انجام تشریفات گمرکی جهت صادرات بار را به نمایندگی از صاحب کالا انجام دهند.

 

  • یکی از مزیت های فریت بار از فرودگاه امام خمینی یا همان باربری فرودگاه امام خمینی دسترسی فرستنده بار به ناوگان چندین ایرلاین و همچنین مقاصد متعددی می باشد که این ایرلاین ها با ناوگان خودشان و یا ناوگان شرکای تجاری خودشان به آن مقاصد حمل بار هوایی یا فریت بار انجام دهند. فرستندگان کالا از مبدا باربری فرودگاه امام به راحتی به حدود هزار مقصد متفاوت در سرتاسر دنیا دسترسی دارند و می توانند با رعایت قوانین، بار مورد نظر خود را به تمامی شهر های دنیا ظرف مدت کوتاهی برسانند، که این روش حمل بار در مقایسه با روش های دیگر مانند حمل زمینی و یا حمل دریایی بار، مزیت بسیار مناسبی به نظر می رسد.

 

 

معایب و مشکلات فریت بار از باربری فرودگاه امام چیست؟

 

  • ساعات محدود کاری پرسنل گمرک ایران مستقر در باربری فرودگاه امام باعث می شود که فرستندگان بار نتوانند در تمامی ساعات شبانه روز از مزیت های فریت بار به مقصد مورد نظرشان بهره ببرند، لذا مسافرین ، مهاجرین و تجار می بایست توجه داشته باشند که جهت فریت بار خودشان تنها چند روز قبل از سفر و یا تاریخ مورد نظرشان به باربری فرودگاه امام مراجعه نمایند و به اظهار بار خود جهت خروج از مرز هوایی فرودگاه امام اقدام نمایند.  قابل توجه این دوستان که عملا ساعات کاری جهت پذیرش بار در باربری فرودگاه از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر می باشد و پس از این ساعات باری پذیرش نخواهد شد.

 

  • مسافرین ، مهاجرین و تجار باید توجه داشته باشند که فریت بار پروسه ایست که از گمرک فرودگاه مبدا شروع می شود و به گمرک فرودگاه مقصد خاتمه می یابد لذا هم در مبدا و هم در مقصد این عملیات گمرکی جهت انجام صادرات و جهت ترخیص بار در مقصد می بایست توسط فرستنده و گیرنده و یا نماینده قانونی آن ها انجام پذیر که این امر مستلزم پرداخت هزینه های گمرکی در مبدا و مقصد می باشد.

 

  • اخذ هزینه در مقصد توسط شرکت های هواپیمایی جهت تحویل مدارک بار و قبض انبار نیز یکی دیگر از معایب فریت بار می باشد که هیچوقت توسط شرکت های هواپیمایی در مبدا به فرستند گان بار اعلام نمی شود .مثلا یکی از شرکت های هواپیمایی وطنی جهت فریت بار 45 کیلویی به مقصد لندن از فرستنده بار حدود هشتصد هزار توامن به قیمت روز درج این مقاله طلب می نماید. پس از انجام پروسه فریت بار و رسیدن بار به لندن همین ایرلاین وطنی جهت تحویل مدارک و هزینه های فرودگاهی در لندن از گیرنده همین بار 80 پوند انگلیس طلب می نماید . این امر در حالیست که دریافت وجه در مقصد به هیچ وجه توسط شرکت های هواپیمایی در مبدا به فرستنده بار توضیح داده نمیشود . لازم به توضیح است که این مبلغ بنا به وزن ، ارزش بار و فرودگاه مقصد متفاوت می باشد.

 

  • عدم تحویل و حمل هوایی بار های کوچک مدارک و نامه ها در فریت بار یکی دیگر از معایب فریت بار می باشد چون فریت بار هوایی اصولا از قسمت تجاری فرودگاه ها برای مسافرین و تجار تعریف شده است،  لذا شرکت های هواپیمایی برای اوزان بسیار کم یا حمل مدارک و اسناد و نامه ها معذوریت داشته و اینگونه بارها را در قسمت بار فرودگاه امام ( باربری فرودگاه امام) تحویل نمیگیرند،  بهترین روش برای حمل اینگونه بارها شرکت های کوریر یا پست پیشتاز جمهوری اسلامی می باشد.

 

  • بروکراسی طولانی اداری جهت فریت بار از باربری فرودگاه امام ، در صورتی که مایل به فریت بار خود از باربری فرودگاه امام هستید توجه داشته باشید که انجام پروسه فریت بار از اظهار بار در گمرک ، انجام پروسه های حراستی و اسکرین بار و صدور بارنامه مستلزم حضور تمام روزه ی شما در گمرک و پایانه هوشمند بار می باشد با در نظر گرفتن موارد مهم امنیتی و قوانین حکومتی تمام مراحل این پروسه طولانی بوده و فرستنده بار می بایست با در نظر داشتن موارد فوق و همچنین مدت زمان صرف شده جهت رفت و آمد به فرودگاه از شهر تهران یک روز کاری خود را صرف این کار نمایند. وبسایت تخصصی فریت بار دات کام می تواند حمل زمینی بار شما و انجام پروسه گمرکی را به نمایندگی از شما و بدون حضورتان در باربری فرودگاه امام ، در اسرع وقت انجام دهد در صورت نیاز با ما تماس حاصل نمایید.

 

 

 

وزن اصلی ، وزن حجمی،  در فریت بار ، جریان واقعا چیست ؟

 

قانون جهانی شرکت های هواپیمایی جهت فریت بار و حمل هوایی کالا : هر مترمکعب بار هوایی حداقل 167 کیلوگرم جهت حمل با هواپیما محاسبه می گردد.

این قانون در تمامی دنیا توسط شرکت های هواپیمایی اجرا می گردد مشتریان عزیز خواهشا توجه فرمایند که این قانون جهانی با تلفن کردن به  شرکتهای مختلف حمل هوایی قابل تغییر نمی باشد این بدین معناست که ایرلاین ها حجم و فضای هواپیمای خود را به حداقل مترمکعبی 167 کیلوگرم به صاحبان کالا می فروشند در صورتی که در این فضای یک متر مکعب بار سنگین تری داشته باشید وزن اصلی بار معیار خواهد شد و در صورتی که وزن یک متر مکعب فضای اشغال شده از 167 کیلوگرم کمتر باشد،  شرکت هواپیمایی از شما بابت این حجم 167 کیلو طلب خواهد کرد.

نکته 1 : داشته باشید که بار شما می بایست بسته بندی مناسب ، اصولی ، همخوان با معیارهای حمل هوایی و مورد تایید شرکت هواپیمایی حمل کننده بار را داشته باشد.

شکستنی ها باید درون جعبه چوبی یا بر روی پالت قرار گیرند یا در غیر اینصورت شرکت های هواپیمایی بار شما را قبول نخواهند کرد و یا مسئولیتی در قبل شکسته شدن آن ها قبول نخواهند کرد. وزن بار شما پس از بسته بندی مناسب آن و در فرودگاه محاسبه می شود، لذا اگر شما 40 کیلوگرم لباس و ظروف آشپرخانه دارید توجه کنید که این عدد وزن اصلی و محاسباتی بار شما جهت حمل هوایی توسط شرکت هواپیمایی نیست، این عدد تنها وزن خالص بار شماست که برای شرکت هواپیمایی اصلا مهم نیست.  عدد معیار و وزن محاسباتی بار شما پس از بسته بندی مناسب و اصولی آن جهت حمل هوایی و در نظر گرفتن قانون حجمی برای ایرلاین مهم است، این وزن شامل وزن خالص + وزن بسته بندی بار شما می باشد و در صورتی که حجم بار شما زیاد باشد طبق قانون ذکر شده حجمی بار شما به صورت حجمی محاسبه خواهد شد.

نکته 2 : قانون حجم و فرمول فوق یک قانون جهانی می باشد و در تمامی ایرلاین ها اعمال می گردد لطفا سعی در تغییر و یا در زدن قوانین جهانی نداشته باشید.

نکته 3 : در صورتی که بار شما بسته بندی نشده سایت تخصصی فریت بار دات کام می تواند با دریافت هزینه بسته بندی بار شما را در منزلتان به صورت اصولی و تخصصی و مورد تایید شرکت های هواپیمایی بسته بندی نموده و سپس به فرودگاه حمل نماید. اما در صورتی که بارتان را خودتان بسته بندی نموده اید کماکان این شرکت می تواند با دریافت هزینه پیک آپ بار شما را از منزل به فرودگاه انتقال دهد در هر صورت چه پرسنل این مجموعه بار شما را بسته بندی نماید و یا خودتان بارتان را بسته بندی کنید نحوه تعیین وزن بارتان به شرح زیر است:

  • هر بسته از بار خودتان را وزن نمایید.  

  • در کاغذی وزن هر بسته را بنویسید.

  • سپس حاصل اعداد را جمع نمایید ، این وزن اصلی نا خالص بار شما است یعنی وزن خالص بار + متریال بسته بندی

  • حالا ابعاد هر بسته را به سانتی متر بنویسید ( طول ، عرض ، ارتفاع)

  • سپس برای هر بسته از این فرمول استفاده نمایید ( طول x عرض x ارتفاع تقسیم بر 6000 )

  • عدد به دست آمده را جلوی هر بسته بنویسید

  • اعداد به دست آماده از این فرمول را با هم جمع کنید.

  • حاصل مرحله شماره 3 را با مرحله 7 مقایسه کنید هر کدوم که بیشتر بود معیار وزن محاسباتی بار شما جهت فریت بار و حمل بار هوایی توسط ایرلاین خواهد بود ( توجه داشته باشید که این کار می بایست پس از اتمام بسته بندی اصولی و نهایی بار شما جهت فریت بار انجام پذیرد)