چه وسایلی جهت فریت بار مسافری ممنوع است ؟

 

  • در فریت بار مسافری به همراه داشتن عطر ، ادکلن ، اسپری ، شامپو ، نرم کننده ، مواد آرایشی ، الکل ، آبلیمو ، ترشی و سرکه به علت به خطر انداختن امنیت پرواز و هواپیما، ممنوع می باشد.
  • از لحاظ قانون گمرکی خروج اشیا عتیقه ، آثار هنری اصل ، کتب خطی ، اوراق مینیاتور ، طلا و نقره ، ارز و ریال ، سنگ های قیمتی و میراث فرهنگی ممنوع می باشد.
  • از لحاظ ایمنی و حراستی خروج و به همراه داشتن هر گونه اسلحه و یا سلاح سرد و همچنین هر نوع ماده مخدر یا الکلی از کشور ممنوع می باشد.

 

آیا نیازی به حضور صاحب بار و یا مسافر جهت انجام پروسه گمرکی و فریت بار مسافری در فرودگاه می باشد ؟ 

 

جهت فریت بار مسافری و انجام عملیات گمرکی حضور مسافر و یا یکی از اقوام درجه یک ایشان در باربری فرودگاه امام ضروری می باشد،  با این حال مسافرین و یا اقوام آن ها می توانند یکی از پرسنل شرکت خدمات بار را به عنوان نماینده جهت انجام امور گمرکی در گمرک فرودگاه و جهت صدور بارنامه هوایی در قسمت باربری فرودگاه امام معرفی نماید.

 

بسته بندی مناسب جهت فریت بار مسافری چگونه است ؟

 

  • فرش ها می بایست به صورت رول شده و یا تا شده در گونی قرار گیرد .
  • لوازم منزل درون جعبه های مستحکم و طوری که در طول مسیر تکان نخورند.
  • کارتن های موزی بسیار مناسب جهت حمل بار هستند و ارزان قیمت ولی برای کشور های کانادا ، آمریکا و استرالیا  اصلا از این جعبه ها استفاده نکنید چون به علت قوانین کشاورزی بار شما در مقصد معدوم خواهد شد.
  • از نایلون حباب دار و یا فوم برای ظروف شکستنی و آشپزخانه و دکورهای ظریف استفاده کنید.
  • فضای خالی را با ضربه گیرهای مناسب مانند یونولیت پر کنید.
  • برای فریت بار انواع تابلو آینه حتما از جعبه چوبی مستحکم استفاده نمایید و فضای داخل آن را با ضربه گیر پر کنید.
  • هرگونه چوب خام جهت استفاده برای جعبه های چوبی برای آمریکا ، استرالیا و کانادا می بایست سمپاشی گردد، در غیر انصورت بار شما توسط هواپیمایی مورد پذیرش قرار نمی گیرد و یا در مقصد معدوم می گردد.
  • تمام موارد غیر قابل حمل که در قسمت های قبل توضیح داده شده بود بعد از اسکن توسط دستگاه های x-ray در قسمت باربری فرودگاه امام از بار شما تخلیه می گردد و عودت ان به عهده خودتان می باشد.

 

زمان مناسب جهت اقدام به فریت بار مسافری چه زمانی می باشد؟

 

تقریبا یک هفته قبل از مسافرت هوایی خود از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر جهت اظهار بار خود می توانید به باربری فرودگاه امام و قسمت گمرک فوردگاه مراجعه نمایید در غیر اینصورت می توانید با تماس با مشاورین این مجموعه از خدمات حمل به فرودگاه و انجام امور گمرکی حتی بعد از پرواز خود اقدام نمایید.  در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

 

آیا میتوانم در بار خود   مواد غذایی   بگذارم ؟

 

بله ، در صورتی که مواد غذایی شما یخ زده نباشد ، مایع نباشد ، فاسد شدنی نباشد طبق قوانین گمرک ایران شما می توانید هر گونه مواد غذایی که دوست دارید را به طور محدود جهت فریت بار ، در بار لوازم شخصی خود قرار دهید. حمل برنج نیز در بار مسافرین به مقدار محدود    از ایران و از گمرک فرودگاه امام در حال حاضر ایرادی ندارد،  لطفا حتما از شرایط گمرک و قوانین کشور مقصد نیز قبل از اقدام به فریت بار مطلع شوید.

 

هزینه های انجام فریت بار مسافری چیست ؟

 

  • هزینه های جانبی برای فریت بار مسافری :
  1. حمل بار شما از منزل به فرودگاه (فقط در صورت در خواست شما جهت انجام این سرویس)
  2. انجام تشریفات گمرکی به نمایندگی از شما در باربری فرودگاه امام (فقط در صورت در خواست شما جهت انجام این سرویس)

در صورتی که شما مایل به حمل بارتان به فرودگاه امام توسط خودتان باشید و همچنین خودتان نسبت به اظهار بار در گمرک اقدام کنید،  هزینه های یاد شده ی فوق را پرداخت نخواهید کرد اما در گمرک و در پایانه هوشمند می بایست مبالغی را جهت خدمات جانبی به قسمت باربری فرودگاه پرداخت نمایید.

 

  • هزینه اصلی برای فریت بار مسافری:

پرداخت هزینه حمل هوایی . پس از انجام مراحل گمرکی در باربری فرودگاه امام جهت صدور بارنامه هوایی با پایین ترین نرخ فریت بار به دفتر شماره 13 در ترمینال بار مراجعه نمایید. و بارنامه شما در این محل صادر خواهد شد.

 

  • سایر هزینه ها جهت تحویل بار در مقصد :

هزینه های زیر هیچگونه ربطی به فریت بار شما از قسمت باربری فرودگاه امام ندارد و دریافت آن ها از نمایندگی ایرلاین ها در مقصد یا شرکت های ارائه دهنده خدمات در کشور و فرودگاه مقصد می باشد. اما دانستن اینگونه موارد قبل از ارسال بار به مقصد ضروری و مفید به نظر می رسد :

 

  • پس از صدور بارنامه و حمل شدن بار شما به مقصد نهایی معمولا تا 48 ساعت انبارداری بار شما در مقصد مورد نظر مجانی می باشد پس از آن باید نسبت به وزن بارتان هزینه انبارداری پرداخت نمایید .
  • همچنین پس از رسیدن بارتان در مقصد جهت دریافت مدارک بار و قبض انبار شرکت های هواپیمایی از شما درخواست هزینه خواهند نمود.
  • جهت ترخیص بارتان در مقصد نیز در صورت صلاحدید کارشناسان گمرک کشور مقصد و بنا بر ارزش بارتان امکان دریافت هزینه های گمرکی از بار شما می باشد.
  • جهت حمل بارتان به منزل یا مقصد نهایی از انبار فرودگاه تا محل مورد نظرتان نیز می بایست جهت حمل زمینی هزینه هایی پرداخت کنید.( در صورت زیاد بودن بار و مجبور شدن به اجاره وانت یا کامیونت )

 

 

 

نرخ حمل هوایی یا نرخ فریت بار مسافری چگونه محاسبه می گردد ؟

 

نرخ فریت بار مسافری بستگی به : 1- مقصد مورد نظر شما 2- وزن بار شما 3- حجم بار شما 4- ایرلاین حمل کننده   بار دارد .

نرخ حمل به ازای هر کیلوگرم بار از 45 کیلوگرم به 100 کیلوگرم به 250 کیلوگرم به 500 کیلوگرم و به 1000 کیلوگرم به صورت متناوب کاسته می شود اما سایر هزینه ها در بارنامه ثابت می ماند . هر بارنامه جهت حمل هوایی یک نرخ حمل بار به ازای هر کیلوگرم دارد ، یک نرخ هزینه صدور بارنامه دارد و یک نرخ تبدیل دلار به ریال ، این نرخ در اکثر هواپیمایی های معتبر به صورت دولتی محاسبه می گردد در آخر بر تمامی مبالغ ذکر شده بر روی بارنامه 9 درصد مالیات ارزش افزوده اضافه می گردد.

 

 

وزن حجمی در فریت بار مسافری به صورت هوایی چیست ؟

 

دو عامل محدودیت در حمل هوایی وزن و حجم، می باشد.  برای بارهای حجمی و سبک شرکت های هواپیمایی جهت یک متر مکعب بار حداقل 167 کیلوگرم وزن بار شما را محاسبه می کنند.

 

جهت تعیین وزن بار خود :

  • هر بسته از بار خودتان را وزن نمایید.
  • در کاغذی وزن هر بسته را بنویسید.
  • سپس حاصل اعداد را جمع نمایید ، این وزن اصلی نا خالص بار شما است یعنی وزن خالص بار + متریال بسته بندی
  • حالا ابعاد هر بسته را به سانتی متر بنویسید ( طول ، عرض ، ارتفاع)
  • سپس برای هر بسته از این فرمول استفاده نمایید ( طول x عرض x ارتفاع تقسیم بر 6000 )
  • عدد به دست آمده را جلوی هر بسته بنویسید
  • اعداد به دست آماده از این فرمول را با هم جمع کنید.
  • حاصل مرحله شماره 3 را با مرحله 7 مقایسه کنید هر کدام که بیشتر بود معیار وزن محاسباتی بار شما جهت فریت بار و حمل بار هوایی توسط ایرلاین خواهد بود. ( توجه داشته باشید که این کار می بایست پس از اتمام بسته بندی اصولی و نهایی بار شما جهت فریت بار انجام پذیرد)

 

نحوه دریافت بار در فرودگاه مقصد چیست ؟

 

پس از انجام پروسه فریت بار مسافری،  شرکت های هواپیمایی به شماره تلفن هایی که شما به عنوان شماره تلفن گیرنده بار به شرکت هواپیمایی اعلام کرده اید تماس خواهند گرفت معمولا تا 48 ساغت انبارداری مجانی می باشد جهت دریافت مدارک بار و قبض انبار و ترخیص بار و حمل زمینی بار در فرودگاه مقصد مبالغی پرداخت نمایید و بار خود را از انبار بارهای ورودی که تحت نظر گمرک کشور مقصد می باشد ترخیص نموده و تحویل نمایید.

 

در صورت نیاز به تصحیح بارنامه یا تغییر نام گیرنده چه کار باید کرد ؟

 

در این صورت با شرکت خدمات هوایی بار که بارنامه شما را در مبدا صادر نموده تماس بگیرید و با یک درخواست کتبی از طرف فرستنده بار مبنی بر تغییرات درخواستی نیاز خود را اعلام نمایید توجه داشته باشید که معمولا شرکت های هواپیمایی مبالغی را جهت این تغییرات طلب می کنند.

 

در صورت بروز خسارت به بار شما در مقصد چه باید کرد ؟

 

در صورتی که در هنگام نحویل بار متوجه شدید که به بار شما آسیبی رسیده قبل از خروج بارتان از فرودگاه مقصد اقدام به گزارش به ایرلاین حمل کننده و گرفتن عکس و فیلم از بارتان نمایید. گزارش ها و مدارک جمع شده می بایست به دفتر ایرلاین حمل کننده بار شما در شهر یا کشور مقصد فرستاده شود.

 

چگونه در هزینه های فریت بار مسافری صرفه جویی کنید ؟

 

  • بار را خودتان بسته بندی کنید.
  • خودتان بارتان را تا حد امکان درون جعبه ها بگذارید و با محاسبه از حجمی شدن آن تا حد امکان خودداری نمایید ( توجه نمایید تقریبا تمام اثاثیه منزل حجمی هستند و نمی توان ذات بار حجمی را عوض نمود و در صورت زیاد سنگین نمودن بار لوازم منزل احتمال شکسته شدن آن بیشتر می شود)
  • خودتان بارتان را به فرودگاه امام حمل کنید.
  • خودتان تمام قسمت های تشریفات گمرکی را انجام دهید.
  • جهت صدور بارنامه به دفتر شماره 13 مراجعه کنید و با دریافت نازلترین نرخ حمل بار هوایی بار خود را با کمترین هزینه ممکن به مقصد مورد نظر ارسال نمایید.
  • در صورت رعایت موارد فوق شما در تمام هزینه های جانبی صرفه جویی نموده اید و فقط باید جهت هزینه فریت بار ( حمل هوایی) پرداخت داشته باشید البته توجه داشته باشید شما کماکان نیاز به پرداخت هزینه های گمرکی ، باسکول و سایر هزینه های خدمات فرودگاهی در باربری فرودگاه امام دارید.

 

 

 

education (1)

آموزش صفر تا صد فریت بار در فرودگاه

documents (1)

مدارک لازم جهت فریت بار

checklist (1)

شرایط فریت بار در باربری فرودگاه امام